vrijdag 8 februari 2019

'Vertel het maar...' van Rita Renema-Mentink

Dit boekje mocht ik recenseren en is uitgegeven door uitgeverij Van Wijnen - Franeker 

Vertel het maar...
Een mooi boekje met gedichten en gedachten over kanker. De beeldjes op de foto's die je bijna op elke bladzijde vind, zijn door de schrijfster zelf gemaakt. Dat geeft je het idee dat dit boekje met liefde en gevoel en met zorg is gemaakt. De gedichten kunnen de gedachten en gevoelens zijn, die je zelf maar moeilijk onder woorden kunt brengen. Het is een boekje, niet alleen voor mensen die kanker hebben, maar ook voor hen die er omheen staan. Het is rauw, maar niet zonder troost.


Mijn oma, twee tantes en twee neven zijn veel te jong aan kanker overleden, ik heb gezien hoe deze ziekte iemand sloopt en kapot maakt. Maar ik proefde de intens bittere smaak ervan pas goed, toen onze zoon een hersentumor leek te hebben. Wat heb ik gehuild, wat begreep ik het allemaal niet en wat deed ik m'n best om het op te nemen voor God! Maar wat een troost toen God me zei: 
'Jij hoeft Mij niet overeind te houden, Ik zal jou overeind houden!'
En dat deed hij. Tijdens het hele proces mocht ik mens zijn, mocht ik verdriet hebben en hoefde ik het niet te begrijpen en waren er Goddank schouders waar ik op uit mocht huilen. En tijdens het hele proces is God God gebleven, heeft Hij dingen verborgen gehouden en heeft Hij ons gedragen.
Uiteindelijk bleek het bij onze zoon niet om een tumor te gaan en is hij weer kerngezond. Iets waar ik niet van durfde te dromen en eerlijk gezegd een mogelijkheid die niet eens bij me op kwam. Deze beker is aan ons gegaan. Zo voelt het. Deze paar maanden hebben me wel veranderd. Dit raakt me dieper dan ooit.
Rita moedigt je door de titel heen aan en ik wil afsluiten met hetzelfde te doen. Ik heb in deze recensie een beetje verteld.
Vertel jij het ook maar!


Lees ook de recensie over In goede handen



2 opmerkingen:

  1. Mooi. Mag ik deze blog noemen in een verzamelblog met citaten morgen? (Aritha)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt als een mooi boek. Ik heb het andere boek 'Als kanker je raakt', maar misschien moet ik deze ook kopen. Leuk om de recensie te lezen en heel fijn dat het met je zoon goed gaat!

    BeantwoordenVerwijderen