zondag 13 september 2015

'Het dwaze van God' van Nik Ripken

Sinds 2 mnd komen we om de andere week bij elkaar om te bidden voor vervolgde christenen. Hoewel deze broers en zussen me na aan het hart liggen, eisen het drukke gezinsleven en andere activiteiten en boeken me volledig op en ben ik er tussen twee gebedsavonden in, niet veel mee bezig.

Pinterest

Een nieuw boek ligt voor me: 
"Het dwaze van God."
Dit boek staat al een poosje in de kast. Ik wil het gaan lezen en er af en toe over bloggen. Ik weet nog niet of het kan, dat zie ik wel.

Het eerste hoofdstuk heb ik gelezen en in die paar bladzijden wordt je meegenomen naar Somalië, een land verscheurd door oorlog. 3 Europeanen wonen daar en runnen een weeshuis met het weinige dat er is.
"Nooit kwamen de kinderen buiten de muren van het weeshuis. Hun hele wereld was verkleind tot een compound, de binnenkant van het huis en de kleine binnenplaats. Het was een wereld zonder speelgoed. er waren maar een paar boeken, geen moderne apparatuur en geen meubelstukken. Maar ondanks deze primitieve condities had het contrast met de buitenwereld eromheen niet groter kunnen zijn. Buiten de muren van het weeshuis zag ik overal het lelijke gezicht van het kwaad en de vernietigende greep ervan op het land. Maar binnen de beschutting van de muren ontdekte ik tot mijn verbazing een veilige, gelukkige schuilplaats, waar kinderen straalden, lachten en speelden."
Ik leg het boek aan de kant, laat het op me inwerken. En opnieuw verbaas ik me er over, dat dit ene hoofdstuk me meer doet, meer aanmoedigt, meer stimuleert, meer geloof opwekt en mijn verlangen meer doet toenemen naar een leven dichtbij en met God, dan andere boeken die de afgelopen tijd door mijn handen zijn gegaan. 

Pinterest

Als ik later de badkamer schoonmaak vraag ik me af, hoe groot en hoe lelijk het gezicht van 'welvaart en materialisme en individualisme' is. Ik wilde wel dat ik er helemaal vrij van was, dat ik onze kinderen daar tegen kon beschermen. In gedachte komt een tekst waar in eerder deze week door bemoedigd werd. In Jesaja 26, na alle oordelen en alle ellende die er is geweest en nog gaat komen, lees ik deze tekst: 

"Met standvastigheid handhaaft U de vrede, 
omdat men op U vertrouwt. 
Vertrouw voor altijd op de HEER, 
want de HEER is een eeuwige Rots!" 
(vers 3, 4)

Volgende keer schrijf ik meer. 

In deze blog beschrijf ik iets wat me aanspreekt uit het 1ste hoofdstuk van het boek 'Het dwaze van God' van Nik Ripken


Geen opmerkingen:

Een reactie posten