dinsdag 19 april 2016

'In Gods hand' van Desmond Tutu

In Gods hand - Desmond Tutu

Het was in een periode dat ik niet heel stabiel was. Mijn gedachten werden heen en weer geslingerd en deze gingen over Bijbelteksten, op zo'n manier dat het me heel onrustig maakte. Deze gedachten waren absurd, zoveel wist ik wel! Een voorbeeld van zo'n gedachte was, dat misschien zelfs de duivel zich ooit nog eens zou bekeren! Ik ben zo dankbaar voor mensen om me heen, die me door deze periode liefdevol heen hielpen, al durfde ik zulke gedachten niet eens hardop uit te spreken. Jammer eigenlijk, ik kreeg het er Spaans benauwd van!

Misschien kun je je nu voorstellen dat het voor mij best wel een soort van schokkend was om in dit boek te lezen dat Desmond Tutu overtuigd is van het feit dat de duivel zich zal bekeren:
'Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik het hartgrondig eens met Origenes. Hij onderwees dat ook de duivel eens gaat ondervinden dat Gods liefde radicaal onweerstaanbaar is en dat uiteindelijk dus ook de duivel teruggewonnen zal worden.'
Ook  staat voor hem vast dat iedereen uiteindelijk in de hemel terecht zal komen en dat er van een hel geen sprake is, zoals veel christenen dat geloven.

Toch kan ik ook hele mooie dingen uit dit boek halen. Het is opnieuw een beetje meer tot me doorgedrongen hoe groot Gods liefde voor de mens is. Ook deze quote, die ook op mijn facebookpagina heb geplaatst, vind ik prachtig:
We zijn helaas behoorlijk op het verkeerde been gezet door de traditionele afbeeldingen van de Goede Herder. Daarop zien we Jezus meestal als de Goede Herder die een schattig, wolwit lammetje in zijn armen draagt. Maar schattige, wolwitte lammetjes lopen zelden bij hun moeder weg. Het verdwaalde schaap waar het waarschijnlijk om ging is dat bokkige, oude beest dat door de omheining is gebroken, daarbij zijn vacht heeft opengehaald en wellicht vreselijk stinkt omdat het ongetwijfeld in een sloot vol vies water is gevallen.
Er is helemaal niets schattigs aan het schaap waar de Goede Herder naar op zoek gaat. Het is een afstotelijk, ruziezoekend exemplaar. Maar de Goede Herder is bereid om 99 volmaakte, welgemanierde schapen achter te laten en op zoek te gaan, niet naar een schattig wolwit lammetje, maar naar een irritante, agressieve ram. Hij tilt die oude knar op zijn schouder en als Hij weer thuis komt met zijn bulkende vrachtje, werpt Hij het niet in een hoek, maar geeft een rondje ter ere van deze verloren lieveling.
Pinterest



Geen opmerkingen:

Een reactie posten