zondag 13 september 2015

'Bidden' van Philip Yancey

Pinterest

Aan de zijkant van mijn blog kun je sinds vandaag een lijstje vinden met de boeken die ik in 2014 uit heb gelezen. Ik vind het zelf leuk om bij te houden, vroeg me aan het eind van 2013 af welke boeken ik nou nog meer gelezen had en dat is toch lastig terug te halen... voor mij;)

Hoewel ik er al in het vorige jaar mee begonnen was, heb ik nu het boek 'Bidden' van Philip Yancey uit. Vorig jaar had ik van dezelfde schrijver 'teleurgesteld in God' gelezen en vond het zo'n goed boek dat ik naar meer titels ben gaan zoeken. Dit keer kwam ik één tegen bij iemand die in onze gemeente zit en ik mocht 't lenen. Wat ben ik dankbaar voor goede boeken, die me verder helpen, waar ik wat van kan leren! Ook dit boek is weer heel eerlijk over de vragen die er kunnen zijn over gebed. Gisterenavond las ik met pijn in mijn hart de laatste bladzijden van het boek. Zo jammer dat het uit is!

Ik geef een paar citaten/quotes, zodat je er ook een beetje van kunt meegenieten. 
Ik bedacht op een dag dat ik me wel vaak afvraag of ik Gods aanwezigheid al dan niet ervaar, terwijl ik er nauwelijks bij stilsta of God mijn aanwezigheid wel ervaart.

Wanneer ik bid, heb ik ontzettend vaak het gevoel dat ik mijn vuisten voor Gods ogen bal (verzet) of ermee op Zijn borst stomp (verdriet). Wat zou ik ze graag op Zijn knieën willen leggen zodat Hij ze in Zijn handen kan houden.Ik heb eens een film gezien waarin de hoofdrolspeelster zich gekwetst voelt en boos is en met haar vuist op de borst van de held beukt. Terwijl hij rustig haar hand vastpakt, zoemt de camera in om een close-up van hun handen te nemen - de zijne die de hare vasthoudt. Dat beeld is voor mij een visueel gebed.
Schilderij van Christa Rosier
Het Bijbelse gebed is vrijpostig, halsstarrig, onbeschaamd, onbetamelijk. Het heeft meer weg van het afdingen in een marktkraam dan van de beleefde monologen in de kerk.

Ik heb van christelijke leiders in Afrika gehoord dat het 'welvaartsevangelie', dat eens zoveel opgang maakte op dat continent, sinds het begin van aids een ontnuchterende verandering heeft ondergaan. Er zijn geen bevestigde gevallen van genezingen van aids bekend en in sommige Afrikaanse landen ligt het besmettingscijfer op 40%. De kerk heeft haar boodschap van 'gewoon geloven dat je genezen zult worden' moeten veranderen in een veel moeilijker boodschap over riskant gedrag, zorg voor de zieken en stervenden en omzien naar de miljoenen wezen die het gevolg van de ziekte zijn.
Pinterest
Midden in een van de meest uitputtende werken over het gebed dat ooit is geschreven, deed Teresa van Avila de volgende uitspraak: 'Het belangrijkste is niet om veel te denken, maar om veel lief te hebben.'Alleen door te bidden, kunnen wij leren God met hart, ziel en verstand lief te hebben.'
Pinterest





Geen opmerkingen:

Een reactie posten