dinsdag 24 april 2018

'Een tas gedroogde shiitake paddenstoelen' van Signa Bodishbaugh


Het is misschien al twee jaar geleden dat ik voor het eerst deze titel hoorde en later ook zag in de evangelische boekwinkel. Ik bladerde er even in en het leek me een mooi boek, maar wist het niet zeker en vond het nog best prijzig, dus ik liet het voor wat het was. Ik besloot dat hij op m'n lijstje kwam te staan met boeken die ik ooit nog wilde lezen. 

Een paar maanden geleden liep ik ergens in een kringloopwinkel en zag ik dit boek liggen en nam het zonder twijfel mee. Toch heeft het nog een poos in de boekenkast gestaan, omdat ik een beetje bang was dat het niet helemaal zou zijn wat ik hoopte. Is het wel gebaseerd op de Bijbel? De enige manier om daar achter te komen was natuurlijk om het te lezen. Ik ben altijd een beetje voorzichtig met boeken, omdat er een keer een boek was die m'n hele leven op z'n kop zette en het duurde even voordat het allemaal weer op z'n goede plek stond. 

Nou, ik heb het boek uit en ben heel, heel blij dat ik het gelezen heb. Het is een evenwichtig boek over gebed, over luisteren naar Gods stem en het bij houden van een gebedsmap. Alleen om dat laatste was ik al blij, omdat ik sinds een half jaartje zo'n schrift gebruik, maar eigenlijk niet zo goed wist hoe ik er verder inhoud aan moet geven. Dit boek heeft me aardig op weg geholpen.
Verder geeft het ook aandacht aan de gevaren van dwaalleringen door daar voorbeelden van te geven uit haar eigen leven. En ook hoe Gods spreekt door een hoorbare stem, dromen, preken, onderwijs, boeken, aanbidding, profetie, heilige stilte en indrukken. Er wordt ook geschreven over onechtheid die komt door je eigen vlees, de wereld en de duivel.

Ik zou dit boek zeker aanraden als je verlangd naar een ontwikkeling/verdieping in het verstaan van Gods stem. 

De titel komt van een uitstapje naar de markt, waar Signa een grote tas vol gedroogde shiitake paddenstoelen kocht, ze zagen er niet uit! Maar na deze lang gekookt te hebben en nog langer en nog langer, waren ze overheerlijk en is het een van haar lievelingsingrediënten geworden. God liet haar zien dat haar moeder zichzelf zag als een gedroogde paddenstoel, zonder leven, zonder smaak en zonder schoonheid. En dat God mensenlevens kan veranderen door een relatie met Hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten