maandag 9 april 2018

'Optie B' van Sheryl Sandberg en Adam Grant


Dit is eens een heel ander boek dan ik normaal lees. Ik had het bij de bibliotheek besteld via internet toen onze zoon een hersentumor bleek te hebben. Het duurde wel even voordat ik het boek bij de bieb op kon halen. Intussen was onze zoon geopereerd en bleek het niet om een tumor te gaan. Het leven zag er toen gelijk weer heel anders uit en ik had helemaal geen behoefte meer om 'Optie B' te lezen! Toch ben ik naar de bieb gegaan en toen ik het boek in handen had en even wat doorbladerde, leek het me toch wel interessant en besloot ik het een kans te geven. Tenslotte hebben we allemaal te maken met teleurstellingen en verliezen.

Het boek is geschreven door Sheryl Sandberg, een vrouw die na 11 jaar getrouwd te zijn met Dave Goldberg, plotseling weduwe wordt en alleenstaande moeder van twee jonge kinderen. Sheryl schrijft zo open over wat er allemaal gebeurde en hoe ze hierdoor heen zijn gekomen, het was soms hartverscheurend om te lezen en ik heb het boek dan ook niet helemaal met droge ogen gelezen. 

Maar waar het boek om gaat is veerkracht. Het boek staat vol voorbeelden van mensen die ontzettende pijn en verliezen mee hebben gemaakt, maar daar juist sterker uit zijn gekomen en iets waardevols met hun leven hebben gedaan. Hoewel geen van allen het mee hadden willen maken waar ze door heen zijn gegaan. En dat is de reden dat het boek 'Optie B' genoemd wordt. Optie A was in het geval van Sheryl dat ze verder kon leven met de man waar ze van hield en de vader van haar kinderen. Maar dat was onmogelijk geworden. Optie B was zonder hem verder te gaan en er het beste van te maken. En dat is niet makkelijk, dat is een enorme strijd, die niet zonder slag en stoot gaat, maar wel mogelijk is. 

Het is ook iets dat vraagt om jezelf kwetsbaar op te stellen, wat we misschien allemaal liever niet doen. Dat vond ik een van de mooiste dingen die ik heb gelezen. Juist als mensen in een leiderschapspositie hun kwetsbare kanten laten zien, komen ze zo dichtbij de mensen op de werkvloer en heeft dat zoveel positieve gevolgen! 
Wat me ook raakte was 'de olifant'. Dat waar je niet over praat, terwijl je weet dat het er is, dat kan voor mensen enorm zwaar worden. Een zwaar verlies, een aangrijpende ervaring, een heftig verleden... allemaal olifanten die je zonder pardon de kamer uit zou moeten bonjouren door dingen bespreekbaar te maken of op z'n minst te benoemen.

Ik heb het boek binnen drie weken uit gelezen, nam het mee toen ik mijn dochter ergens naar toe bracht en ging lekker buiten zitten lezen tot ze weer terug kwam. Het is een boek dat ik erg prettig leesbaar vind en me ook deed verwonderen over waartoe een mens in staat is. Hoewel het boek niet uitgesproken christelijk is, vind je er wel bekende namen van christenen in en merk je dat het joodse en christelijke denken Sheryl beslist niet vreemd is.


Sheryl Sandberg is ondernemer, filantroop en chief operating officer van Facebook. Ze is de auteur van de bestseller 'Lean in'. Alle inkomsten uit 'Optie B' worden gedoneerd aan OptionB.org, een non-profitorganisatie die mensen helpt om veerkracht op te bouwen en kracht te vinden in tijden van tegenspoed.

Adam Grant is psycholoog. Hij is een vooraanstaand deskundige op het terrein van motivatie  en zingeving en het leiden van een vrijgeviger en creatiever leven. Veel van zijn inzichten zijn in dit boek verwerkt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten