zondag 13 september 2015

´Op weg naar een emotioneel gezond leven´ van Stormie Omartian


Het was niet zozeer de titel die me aansprak van dit boek. Ik was nieuwsgierig geworden, doordat het boek ´De kracht van biddend Bijbellezen´ me erg aansprak. 

Het gaat vooral over de weg naar vrijheid en het is echt voor het eerst dat ik daar een heel boek van uitgelezen heb met als resultaat een diep verlangen daarnaar. Er zijn heel veel boeken waarbij de rillingen je over de rug lopen. Toen jaren geleden een echtpaar in onze gemeente het bevrijdingspastoraat introduceerden, stond ik doodsangsten uit. Nu kan ik er gelukkig om lachen, maar wat was ik er bang voor. Ik zag allemaal scenario's voor me, waarin mensen schuimbekkend en gillend op de grond lagen te kronkelen. Daarbij wierp ik mezelf aan een zelfonderzoek of er ook maar een spoortje van gebondenheid aanwezig was, waardoor ik wellicht als een van de eerste in aanmerking kwam om een sessie te volgen.

Nou, dat klinkt allemaal wel heftig, maar laat ik eerlijk zijn, dat was het in mijn hoofd ook! Door de jaren heen heb ik er een wat andere kijk op gekregen. Maar bepaalde boeken (ik zal er geen noemen, omdat het heel persoonlijk is, wellicht vinden jullie het geweldig om te lezen allemaal) doen mij wat dat betreft nog steeds geen goed.

field and flower

Er zijn een paar punten die ik uit dit boek heb gehaald en waar ik dankbaar voor ben, die ik graag doorgeef. 
  • Het boek staat vol met handvaten en gebeden die je op weg helpen. Daarbij ook per onderwerp een bladzijde vol Bijbelteksten die van toepassing zijn.
  • Stormie benadrukt dat het lezen van dit boek niet zal leiden tot een emotioneel gezond leven. Het is een proces in je leven, waar God je doorheen leidt en dat dus naast een relatie met Hem ook tijd nodig heeft.
  • Voor mij was het goed om te lezen dat God met iedereen een eigen weg gaat. Dat je niet perse gelijk naar anderen toe hoeft te gaan om heel je ziel bloot te leggen. Wanneer je merkt dat bv zelfmedelijden of angst of een ongezonde relatie je belemmeren om te groeien, begin dan eens met elke dag een uur door te brengen in gebed en het lezen van Gods Woord. God wil je Zijn weg wijzen, Hij is je bevrijder, Hij is je Genezer, Hij is je Helper! Is dat niet heerlijk? Wat maak ik daar nog veel te weinig gebruik van!!
  • Het lezen van dit boek heeft me nieuwe hoop en nieuwe verwachtingen gegeven. Er zijn al heel wat grote dingen in mijn leven aangepakt, pijn genezen, zonden vergeven, banden verbroken, leugens ontmaskerd. Maar wat te doen met al die kleine, lastige, in de weg staande, negatieve karaktertrekjes? Of die bepaalde angst... Ongemerkt heb ik ze geaccepteerd als horende bij mij en mezelf wijsgemaakt dat ik er mee moet leren leven. Maar dat is een leugen! Ik mag dit bij God brengen en er met Zijn hulp aan werken. Misschien wel jaren lang, misschien tot aan mijn laatste zucht... maar alles liever dan de berusting dat 'ik nu eenmaal zo ben'!
  • Er is één gedachte, een leugen die om zeep geholpen is tijdens het lezen van dit boek en de waarheid die daar tegenover staat is dat God ons volledige herstel op het oog heeft! En wat hier op aarde in mijn leven nog niet volledig hersteld zal zijn, dat zal Hij straks in een 'punt des tijds' goed maken. En Goddank laat Hij zich niet beperken en begrenzen en tegenhouden door onze onvolmaaktheden, maar keert Hij dat ten goede!
Reading by the River

Een citaat:
God is God, zowel als de dingen slecht gaan als wanneer ze goed gaan, als het donker is en als het licht is. Soms is de duisternis om ons heen geen doodse duisternis, maar een duisternis zoals in de baarmoeder, waar we groeien en voorbereid worden op de geboorte. Zoals een kind in de baarmoeder niets weet van de wereld die buiten op hem wacht, zo weten ook wij niet hoe groot Gods doel is voor ons. In de Bijbel staat: 'Ik zal je verborgen schatten schenken, diep weggeborgen rijkdommen' (Jes. 45:3). Sommige kostbare ervaringen met de Heer kun je alleen maar in donkere tijden meemaken.
Veel van mijn mooiste ontmoetingen met de Heer hebben in donkere tijden plaatsgevonden, wanneer ik mij op Hem richtte en de aanwezigheid van zijn Geest sterker ervoer dan ooit. Die tijden zijn kostbaar, onvergetelijk en hebben mijn leven veranderd. Door deze ervaringen heb ik meer van Hem in mij ontdekt en dat wil ik nergens voor ruilen. Maak je geen zorgen. Deze tijd van duisternis, wachten en onbeantwoorde gebeden zal niet je leven lang duren. Het is slechts een seizoen.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten