maandag 19 december 2016

'Maskers af!' van Emily P. Freeman

MASKERS AF : Emily P. Freeman, 9789051945256
Dit boek mocht ik recenseren van uitgeverij van Wijnen - Franeker.

Wat een maskers kunnen we als vrouwen dragen! Ik stond er versteld van, toen ik het ene na het andere hoofdstuk las en de schrijfster ze beschreef alsof ze ze allemaal heeft gedragen!
  • Het masker van goede prestaties
  • Het masker van je goede reputatie
  • Het masker van een niet-gemeend 'prima'
  • Het masker van dienstbaarheid
  • Het masker van Bijbelse disciplines
  • Het masker van sterk en verantwoordelijk zijn
  • Het masker van je comfortzone
  • Het masker van je onverschilligheid
Dit boek is geschreven voor vrouwen, maar of mannen zich hier niet in zouden herkennen?
Eerlijk gezegd, houd ik niet zo van maskers. We deelden jaren geleden met nog meer mensen dan ons gezin ons huis en leven en een van de dingen die we daar leerden en elkaar steeds weer voorhielden, was het belang van transparant zijn. Wanneer je je leven deelt met anderen dan kom je jezelf tegen en heeft het niet zoveel zin jezelf te verstoppen.
Maar toch, Emily beschrijft de maskers zo intens en een tikje Amerikaans, dat ik mezelf er meerdere keren in heb herkend. Maar gelukkig laat ze het daar niet bij en houd ze je de spiegel voor waar ik vaker in zou moeten kijken:
Jezus had geen verwachtingen van zichzelf. Hij probeerde niet het beeld dat men van Hem had onder controle te houden en voortdurend zijn realiteit op één lijn te brengen met zijn ideaal. Nee, Hij leefde vol verwachting toe naar de volgende stap. Hij leidde zijn leven in totale, complete afhankelijkheid en onderwerping aan de stem en wil van zijn Vader. In de Psalmen blijkt David dat ook te begrijpen. 'Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen, van Hem blijf ik alles verwachten (Psalm 62:6).
Na alle maskers uitvoerig beschreven te hebben, neemt Emily je mee in een proces van achter die maskers vandaan komen.
Het hele boek staat vol voorbeelden uit haar eigen leven, maar ook uit het leven van vrouwen om haar heen. De laatste vier hoofdstukken zijn geschreven om te laten zien hoe veilig we zijn in Christus, ook als het pijn doet, ook als je tekortschiet, ook als alles misgaat en ook als je je niet veilig voelt.

Uiteindelijk geeft Emily je 4 vragen mee, waarmee je aan de slag kunt gaan op momenten dat je geneigd bent het ene of andere masker op te zetten:
  1. Wat is waarheid? (Geest)
  2. Wat wil jij geloven? (Verstand)
  3. Wat ga je doen? (Wil)
  4. Geef je jouw standpunt op dat het jouw goed recht is om het gevoel te hebben dat Gods waarheid waar is? (Emoties)
Deze vragen worden ook duidelijk uitgelegd en beschreven. Ik vind het heel fijn, omdat je er echt iets mee kunt. Het vergt beslist moed en doorzettingsvermogen, omdat Gods waarheid vaak tegen je gevoel en tegen de manier waarop je iets waarneemt in gaat, bij mij in elk geval!

Aan het eind van elk hoofdstuk staan vragen 'Achter het masker' ter verdieping. Het boek is goed te gebruiken om met een groepje te bespreken. Emily raadt aan dit te doen met niet meer dan 6 vrouwen. Achterin het boek staat een beschrijving hoe je dit het beste aan kunt pakken, waar je waarschijnlijk tegenaan zult lopen en oplossingen daarvoor. En voor elke samenkomst zijn er verschillende vragen en opdrachten, maar ook een videoclip/lied die je op youtube op kunt zoeken en met elkaar kunt bekijken. Natuurlijk kun je dit ook zelf gebruiken als je het boek aan het lezen bent. Een van die liederen, is dit prachtige lied 'Give me Jesus':


Minpuntje van dit boek: Het ene hoofdstuk leest heel makkelijk, andere weer wat moeizamer. Maar eerlijk gezegd, ik wilde een beetje opschieten met lezen, omdat er nog meer boeken klaar liggen! Onder de titel 'Maskers af!' staat: 'Bevrijding van een krampachtige manier van leven'. Mijn man maakte daarvan: 'Bevrijding van een krampachtige manier van lezen' van... Daar kan ik mee aan de slag!

Houd deze blog in de gaten! De volgende recensie gaat over het dagboek voor jongeren 'Radicale Genade'! De titel vind ik alvast geweldig, maar die Dortse Leerregels...Daar lees je dan meer over!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten