zondag 31 juli 2016

'De beste plek ter wereld' van Roanne van Voorst

Een paar weken geleden probeerde ik een paar reisverslag-achtige boeken te vinden en te reserveren bij de bibliotheek. Daar was 'De fietskuren van Ingrid en Nicole' er één van. Dit boek is weer een heel ander soort boek, maar zeker ook te moeite om uit te lezen:


Roanne verteld over het jaar waarin ze woonde in een sloppenwijk in Indonesië, om te onderzoeken en aan de lijve te ondervinden wat overstromingen met je doen.
Ze beschrijft het op een mooie manier, met veel respect voor de mensen. En ondanks dat er geen foto's in het boek zijn opgenomen (wat ik een beetje jammer vond), kon ik het toch goed voor me zien. Ze verteld veel over de cultuur, over de gewoonten en over hoe het 'nu eenmaal bij hun leven hoort', de overstromingen, alles kwijt raken wat je bezat, opnieuw een huis vinden/maken.

Twee citaten uit het boek:
De Indonesiërs hebben een 'wij'-cultuur (een cultuur waarin de groep centraal staat of de belangen van een groep zelfs belangrijker worden geacht dan die van een individu); wij een 'ik-cultuur' (een cultuur waarin het ego, het eigen ik, centraal staat; een cultuur waarin mensen hun eigen belangen voor die van de belangen van anderen of van het collectief stellen). En vertelde ik aan Indonesiërs dat mijn oma de laatste jaren voor haar dood in een bejaardentehuis leefde, dan schudden zij - arm net zo hard als rijk! - bedroefd hun hoofden. Wat zielig voor mijn oma, en wat harteloos van mij en mijn ouders! Voelden wij dan niet de plicht om voor de ouderen te zorgen, zeker als het familie betreft? We zouden ons moeten schamen voor ons egocentrische gedrag! En dat deed ik dan ook, ineens, een beetje.
Als dit boek één ding duidelijk wil maken, dan is het dit: 'De armen' bestaan niet. (...) Het waren heel gewone mensen, die in hun dagelijks leven te maken kregen met extreem lastige omstandigheden en dilemma's. En daarvoor vonden ze vaak creatieve oplossingen, met de weinige middelen die ze tot hun beschikking hebben. Of zoals ze dat in Indonesië zeggen: Begitulah, zo gaat dat hier nu eenmaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten