donderdag 8 september 2016

'Wijsheid voor de vrouw' van Lydia Brownback

Wijsheid voor de vrouw

Al eerder heb ik iets over dit boek geschreven, je kunt het lezen in deze blog. Maar er is nog veel meer over te zeggen.

Het is al een prachtig mooi boek om in je handen te hebben, maar ook aan de inhoud haalde ik mijn hart op! Nu eens geen boek dat je verteld wat je allemaal wel of niet moet doen, Lydia is in staat om door het hele boek heen heel dichtbij de kern te blijven en dat is dat het begin van wijsheid het vrezen van God is! En dat vind ik knap als je het boek Spreuken behandeld, waarin zoveel wijze spreuken staan, dat je er soms moedeloos van kan worden, vooral Spreuken 31, over de Godvruchtige vrouw, staat daarom bekend. Wat een last valt er van me af als ik bedenk dat ik niet zelf de wijsheid in pacht hoef te hebben, maar dat Jezus mijn wijsheid is, Hij, in Wie al de schatten van wijsheid en kennis verborgen zijn (Kol.2:2-3). Dat is wat ik na het lezen van dit boek weer heel scherp heb en waar ik ook blij en dankbaar voor ben. Het bevestigd opnieuw: Hij is de Bron van het Leven!

Al levend en puttend uit deze Bron mag ik leren Zijn wijsheid toe te passen in mijn leven. Lydia neemt je in deel 2 mee naar de volgende 6 praktijkonderdelen:

  • Wijze vrouwen kennen de kracht van woorden
  • Wijze vrouwen kiezen hun vrienden zorgvuldig
  • Wijze vrouwen kennen het geheim van zelfbeheersing
  • Wijze vrouwen denken, voelen en willen met verstand
  • Wijze vrouwen begroten en budgetteren bewust
  • Wijze vrouwen beschermen hun seksualiteit
In deel 1 gaat het over 'Wat is wijsheid en wat is haar waarde?' Deel 3 laat je een 'Portret van wijsheid' zien aan de hand van Spreuken 31. Achterin het boek staan studievragen voor elk hoofdstuk, met ook vragen waarin je zelf dieper in het Woord van God kunt graven, heel leerzaam!

Ik was vooral ook benieuwd naar wat er over Spreuken 31 geschreven stond. Hoewel dit het laatste hoofdstuk is, zal ik jullie er vast een voorproefje van geven:
's Morgens, 's middags en 's avonds was ze druk bezig. Dit is een goed moment om te bedenken dat dit gedicht geen letterlijke toepassing op ons eigen leven vraagt. Dat zij voor dag en dauw opstond en tot diep in de avond doorwerkte, betekent niet dat wij hetzelfde moeten doen om een godvruchtige homemaker te zijn. Het gaat om de principes  die we moeten ontdekken en toepassen, en een van die principes betreft het wijze gebruik van tijd.
Nog een laatste citaat over tijd, hier kan ik zelf ook wel iets mee:
Ik zat tot over mijn nek in een buitengewoon drukke periode met tal van spreekbeurten en tot overmaat van ramp naderde de deadline voor een boek met rasse schreden. Bovendien kreeg ik meer verantwoordelijkheden in mijn voltijdsbaan. Ik werd bedolven onder het werk en voelde me totaal overweldigd. Toch vluchtte ik niet tot Christus om te rusten in de kracht die Hij zo graag verleent. Nee, ik begon te mopperen. Dat gemopper bracht me op de plaats waar het je altijd brengt - in een doodlopende straat. Op een dag kwam ik thuis, viel op bed neer en riep het uit tot God: 'Ik kan het gewoon niet meer aan, Heere!' In de loop van de volgende dag beantwoordde Hij mijn noodkreet met de innerlijke overtuiging dat mijn probleem meer van doen had met mijn geesteshouding dan met mijn werklast. Ik was niet op zoek naar Zijn kracht om het werk te doen. Ik wilde vrije tijd. Door mijn verlangen om meer uren te vullen met ontspanning en dingen voor mezelf zag ik niet langer dat al het werk dat op mijn bordje lag een geschenk was. Al het werk in Gods Koninkrijk is een geschenk. Met schrijven en spreken doe ik God geen gunst; Hij zegent me met het voorrecht die dingen te mogen doen.
Balinese ladies...:
Pinterest, klik op de foto om er naar toe te gaan.
 'Wijsheid voor de vrouw' is uitgegeven door 'de Banier' en verscheen dit jaar in het Nederlands. Het boek kost €19.95, maar is ook verkrijgbaar als E-book voor €14,99
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten