zondag 11 oktober 2015

'Gods reddende kracht' van Bob Davey (1)

'Wat een gedoe was dat in China zeg!'
Zo begroet ik mijn man deze nieuwe dag. We slapen allebei eens lekker uit en doen dat allebei op onze eigen wijze. Hij slapend en ik lezend.

De eerste hoofdstukken van het boek 'Gods reddende kracht' geven een glimp van de geschiedenis van het christendom in China. Een paar dingen vallen me op:
  • De Bijbel te vertalen, dat was het eerste wat gedaan werd na het leren van de Chinese taal en dat was niet zonder risico. Je werd namelijk gestraft, als je als Chinees een buitenlander de Chinese taal leerde!. Maar Goddank waren er dappere Chinezen die dit riskeerden. En zo kon de Bijbel vertaald worden en vele boeken en traktaten.
  • De vrucht van het werk in de eerste 75 jaar van de 19de eeuw was minimaal. Maar dit voorbereidende werk was zó nodig voor de latere opwekkingen die zouden komen. Ik kan me voorstellen dat dit een grote bemoediging kan zijn voor zendelingen die weinig vrucht zien op hun werk!
  • Ik ben verbaasd over de verwoestende uitwerking van één man, die de Bijbel totaal verkeerd interpreteert en dat dit resulteert in een 'Taiping-opstand' 'Alleen al gedurende de Taiping-opstand stierven twintig miljoen mensen. Dit oproer had een hongersnood veroorzaakt en daarmee een groot gedeelte van Centraal- en Zuid China geruïneerd.' (citaat)
  • Dit is niet het enige verwoestende werk van het koninkrijk van de duisternis. Er was ook de opiumoorlog, een rivier die overstroomt, die velen het leven kostte. Satan is er op uit te roven, te stelen en te moorden. Hij gaat rond als een briesende leeuw. Dat is duidelijk.
Wat een gedoe...En dwars daar doorheen is God bezig met Zijn voorbereidingen. De prijs is hoog, ontzettend hoog, niet alleen voor mensen, maar ook voor onze God! Dat wil ik nooit vergeten. Hudson Taylor geeft er een beschrijving van. Hij is 21 jaar oud en zeilde vanuit Liverpool richting Sjanghai:
'Nooit zal ik die dag vergeten. Toen we door de sluisdeuren van de haven gingen en ik echt wegging van huis en haard, slaakte mijn moeder een smartelijke hartenkreet, die ik nooit zal vergeten. Die uitroep sneed als een mes door mijn ziel. Ik besefte nooit zo volledig wat "God had de wereld zo lief" betekende als op dat moment. Ook ben ik er tamelijk zeker van dat mijn geliefde moeder in dat ene uur meer over de liefde van God voor de ten onder gaande wereld leerde dan in haar hele leven daarvoor.'
http://www.royaljongbloed.nl/product/9789088970436/gods-reddende-kracht 

Dit was deel 1 van mijn recensie over het boek 'Gods reddende kracht'. Het is een 400 blz tellend boek. De hoofdstukken zijn best wel lang, maar het leest prettig door. En het is zo ingedeeld dat je het gerust een poosje weg kunt leggen, om het later weer op te pakken.

Houd mijn blog in de gaten zodat je de volgende delen niet mist! Met deze blogs moedig ik je ook aan tot gebed voor het zendingswerk dat ook op dit moment wereldwijd gedaan wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten