donderdag 10 maart 2016

'Dicht bij ons' van Hetty Lalleman

'Te midden van het tumult en lawaai in de wereld zijn daar die bemoedigende woorden uit Psalm 46: 'God is een veilige schuilplaats, een betrouwbare hulp, een burcht waarin je schuilt en veilig bent tegen de vijand.' Zo'n Psalm moet je steeds wéér lezen om jezelf eraan te herinneren dat je alleen in God een veilige schuilplaats vindt, al stormt het nog zo om je heen. In onze kerk werd deze psalm gelezen na de aanslagen in New York op 11 september 2001. Op dat moment hielp het mij enorm om de dingen vanuit een ander perspectief te zien. Alles leek chaotisch die dag, maar plotseling werden onze gedachten gericht op het enige houvast in je leven: de God van de hemel, zee en aarde, de God van Jakob, die trouw is gebleven aan zijn volk door de eeuwen heen, is onze burcht en veilige schuilplaats in tijd van nood.'
God is our refuge and strength, an ever present help in trouble. Psalms 46:1 / BIBLE IN MY LANGUAGE:  
'Tel eens hoe vaak het woord 'ik' of 'mijn' wordt genoemd in psalm 139 en tel dan ook het woord 'U'. Uiteindelijk komt het daarop neer in ons leven: dat U er bent, God, en dat wij er zijn, dat ik er  mag zijn. Mijn kleine leven in een groot heelal heeft betekenis, omdat God die eraan verleent. 'Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan...'(vers 14)
 .Your eyes saw my unformed body; all the days ordained for me were written in your book before one of them came to be.:

Twee citaten uit het boekje 'Dicht bij ons' van Hetty Lalleman. De plaatjes heb ik van Pinterest.

Dicht bij ons - Lalleman, Hetty

30 stukjes over 28 salmen. Er wordt net iets dieper gegraven dan wanneer ik zelf een psalm lees, door de kennis van de Hebreeuwse taal en allerlei achtergronden. Dat is fijn, het laat je de rijkdom van dit mooie boek in de Bijbel nog beter beseffen.
De psalm waar het stukje over gaat of delen daarvan, staan er ook helemaal in, zodat je er niet apart je Bijbel bij hoeft te pakken. De stukjes zijn niet lang en fijn te lezen als je heel even een momentje van rust hebt. Het moest bij mij wel echt even stil zijn, anders werd ik te snel afgeleid en las ik het wel, maar nam het niet meer in me op.

Minpuntje: De psalmen worden vooral vanuit een theologisch oogpunt uitgediept, ik zou graag meer persoonlijke stukjes van de schrijfster zien, zoals het stukje wat ik over nam uit psalm 46. 

Hetty Lalleman is docente Oud Testament aan Spurgeon's College, Londen. Eerder schreef ze onder andere 'Is dit onze Vader? Waarom ik van de God van het Oude Testament houd.' Het boekje is uitgegeven door uitgeverij Ark Media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten