donderdag 5 november 2015

´Gods reddende kracht´ van Bob Davey (3)


Meestal ga ik netjes om 22.00 uur richting slaapkamer, maar gisterenavond bleef ik maar op de bank zitten om de laatste tientallen bladzijden te lezen. Dit boek heeft echt iets met me gedaan. Ik ben onder de indruk van de kracht van het Evangelie en van het gebed van gelovigen. Het is zoals ik het hoorde op de avond in de kerk van mijn ouders, waar we met elkaar de grote Bijbelquiz deden: 
Het was een niet-christen, Mahatma Gandhi, die ooit gezegd heeft: ‘Jullie christenen hebben een geschrift onder je hoede dat genoeg dynamiet in zich heeft om de complete beschaving aan stukken te blazen, de wereld op z’n kop te zetten, deze door oorlogen verscheurde wereld vrede te brengen. Maar jullie gaan ermee om alsof het alleen maar een stuk goede literatuur is – verder niets.’
Wil je daar iets van proeven, lees dan natuurlijk allereerst de Bijbel zelf, maar daarnaast is ook dit boek aan te bevelen!

Het hoofdstukje over de bediening van Marie Monsen heeft me heel erg aangesproken. Ik citeer:
'Toen Marie hoorde van de opwekking die in 1907 in Korea mede als gevolg van een gebedsreveil onder zendelingen plaatsgevonden had, wilde ze daar op bezoek gaan. Maar ze werd daarvan weerhouden door de gedachte: Wat jij met die reis wilt bereiken kan aan jou hier waar je bent in antwoord op gebed gegeven worden. Deze ingeving ging vergezeld van een zodanig intensieve gebedservaring, dat ze voortdurend om een opwekking kon bidden tijdens al het werk dat ze gedurende de twintig daaropvolgende, kennelijk onvruchtbare jaren verichtte. 
En de opwekking is gekomen! Hoe zou Marie zich toen gevoeld hebben?
De hele tijd was Marie overspoeld door een gevoel van hulpeloosheid en doorstroomde haar een van God ingegeven medelijden.
Een andere opwekking was er onder universiteitsstudenten. Ook zo mooi om te lezen! Dwars door de tweede wereldoorlog heen.

Wat me denk ik nog het meest heeft geraakt in dit hele boek, is de tijd dat Mao Zedong aan de macht komt en het communisme zijn intrede doet, gevolgd door een culturele revolutie. Alle zendelingen uit het buitenland werden het land uitgezet en op een heel bizarre, systematische manier werden de kerken en gelovigen uit de weg geruimd. Van buiten af konden mensen alleen maar gissen naar de situatie van christenen in China. Wat veel Chinese christenen leerde, was dat het 'systeem' of de 'organisatie' van de kerk wel vernietigd kon worden, maar het geloof zelf niet. Dat bewijst de toename van gelovigen in deze zware tijd en de grote, grote opwekking die in de jaren na Mao's dood volgden. Toen ik dat las, herinnerde ik me weer die uitspraak over dynamiet!

Dit was de derde en laatste review over 'Gods reddende kracht'. Eerder schreef ik dat ik de draad van het verhaal een beetje kwijt raakte, maar achterin het boek staan verschillende bijlagen, waarop alles heel overzichtelijk is beschreven.
Het lijkt me overbodig om te vertellen dat er nog veel en veel meer over te schrijven is, bv over de droom die de Chinezen hebben wat betreft de zending! Over de huiskerken, de radio-uitzendingen, die enorm gezegend werden, het smokkelen van Bijbels, het plein van de hemelse vrede, ook 'broeder Yun wordt genoemd, bekend van het boek 'de hemelse man' en veel anderen, waar ook weer biografiën van beschreven zijn. Heel mooi om dit allemaal in een boek terug te vinden!
Eerdere blogs over dit boek kun je hier en hier vinden!


Houd deze weblog in de gaten! Er komen in november nog een paar mooie boeken langs, wellicht ook cadeautips voor de decembermaand! Weet je wat, ik ga alvast vertellen welke boeken:

1. 'Wandelen door geloof' van Jon Bloom

            Wandelen door geloof

2. 'U komt de lofzang toe' van Noor van Haaften:

           

3. En ook van Noor van Haaften: 'God is mijn Helper'

           God is mijn helper - Noor van Haaften


Geen opmerkingen:

Een reactie posten