zaterdag 29 mei 2021

Drie boeken en ze gaan over...

 Febe, dit boek kreeg ik toegestuurd om te lezen en er iets over te schrijven. Het leek me een mooi boek. Maar je moet er ook een beetje van houden. Ik heb het niet helemaal uit gelezen. Ik lees zowiezo niet zo vaak een roman, een Bijbelse roman vind ik eigenlijk nog lastiger te lezen. Dus...gaf ik het boek aan iemand anders te lezen met de vraag of zij er iets over wilde schrijven! Laat je niet door mijn afvalligheid van de wijs brengen, dat is puur een kwestie van voorkeur mijnerzijds! De cover is wel echt heel mooi vind ik!!


Trudy schrijft:

Het duurde wel even voor ik er goed in kwam. Maar als je de verhaallijn te pakken hebt leest het wel makkelijk door. Het is geen roman, maar meer een verhaal. Het verhaal van Febe die door Paulus vooruitgestuurd is om zijn brief uit te leggen. De uitleg die achterin het boek steeds werd gegeven heb ik er niet echt bij of na gelezen. Ik heb er niet echt een boodschap uitgehaald. OF het moet zijn dat we het altijd Jezus moeten volgen en dat we dingen niet voor mensen (in dit geval Paulus) doen. Ik heb het vooral gelezen als een verhaal van toen.

Een ander boek dat ik ook aan iemand anders heb doorgegeven:


Judith schrijf hierover:

Wat een heerlijk boek weer om te lezen! Vanaf het begin zat ik er meteen midden in. Het boek is een vervolg op: 'Dat beloof ik'. Jammer genoeg had ik dat boek lang geleden gelezen en wist ik me er niet heel veel meer van te herinneren. Er komen een aantal personen weer terug, wat dan vaag in m'n herinnering zweeft, maar niet meer helder terug kwam. Het is altijd leuker om 2 delen achter elkaar te lezen, maar ook los is het leuk genoeg!
Het boek speelt zich af rond 1866, na de Amerikaanse burgeroorlog. De hoofdpersoon heeft veel mee gemaakt en is het vertrouwen en geloof in God kwijt. Door het verhaal heen zie je daarnaast ook de verschrikkingen van de oorlog en slavernij. Ook de rest van het verhaal zit goed in elkaar, tot het einde toe blijft het boeien: van karakters met pit tot en met het mysterie van de zoektocht naar een broer. Veel stukjes geschiedenis waar je een hoop van opsteekt. Al met al, voor mensen die houden van een boek met inhoud, een zoektocht en natuurlijk romantiek is 'Kleuren van waarheid' een aanrader!

En als ik dan toch bezig ben, dan ook maar het volgende boek gelijk in de schijnwerpers:


Een heel ander soort boek. Een boek waarin tal van (geestelijke) oefeningen aan de orde komen, Sommige al eeuwenoud, anderen wat nieuwer. Elk hoofdstuk begint met een mooi gebed en eindigt met een oefening waar je mee aan de slag kunt. Er zijn twee dingen die ik erg goed/mooi vind die ik er even uit wil lichten,
1. De nadruk ligt op geestelijke vorming als proces. Gevormd word je niet door een oefening een keer of je leven lang te doen, het hele leven wordt door God gebruikt om je te vormen naar het beeld van Christus. Belangrijk om mee te geven en in je achterhoofd te houden als je serieus aan de slag gaat met dit boek.
2. Het is een boek over geestelijke vorming, maar met veel aandacht voor het gericht zijn op anderen. Dat vind je niet in elk boek dat hierover gaat. Aan het begin wordt het al benoemd Het laatste deel (4) gaat helemaal over: 'Reisgenoten onderweg: gemeenschappelijk en sociaal geestelijk leven'. Ik citeer:

'Bijbels geestelijk leven roept ons weg van de geïndividualiseerde geprivatiseerde vormen van geloof die ons in staat stellen om onszelf af te zonderen van de gebrokenheid en gebondenheid in de wereld om ons heen. Bijbelse spiritualiteit roept ons tot een relatie met God die ons de wereld in zendt als boodschappers van genezende, bevrijdende genade. (...) Een echt christelijke geestelijk leven is niet alleen geworteld in een levende, groeiende relatie met God diep vanbinnen, maar krijgt ook gestalte in de werkelijkheid van de sociale, economische en politieke context waarin je leeft. Zulke spiritualiteit is relevant, revolutionair, herscheppend.'






1 opmerking: