zondag 13 september 2015

´Leven zonder beperkingen´ van Nick Vujicic

Leven zonder beperkingen

Op youtube had ik al wel filmpjes gezien van deze Nick. Zijn leven is een prachtig getuigenis, van waar een mens toe in staat is mét beperkingen, maar mét God! Het boek is inspirerend en uitdagend. 
Het gaat heel erg over het najagen van je dromen, succes en geluk en de nadruk ligt op dat je niet maar stil moet afwachten tot het naar je toekomt. Meestal staat me dat erg tegen, maar blijkbaar maakt het ook verschil wie dit zegt. Daarbij komt, dat een ´afwachtend type´ als ik ben, zulke aansporingen wel eens nodig heeft. De humor en zelfspot maken het prettig leesbaar en helpen je ook om je eigen 'beperkingen' te relativeren.
Eigenlijk is het één grote uitdaging om het leven te léven! Doe maar eens gek en laat anderen je maar belachelijk vinden. Een specifieke oproep om een ´ridicuul leven´ te leiden vindt je in hoofdstuk 11.
Ik citeer:

Met mijn 'ridicule regels' moedig ik je aan op twee fronten tegelijk lol te trappen.
Nummer één -  het 'ridicule risico': Negeer alle mensen die twijfelen en 'nee' zeggen, verander je leven en leef je droom. Sommige mensen zullen zeggen dat je gek bent. Je zou tegen hen moeten zeggen: Hoezo, natuurlijk ben ik dat! Doen wat je het liefste doet, mag gek lijken voor mensen die niet jouw visie of passie delen. Maar je moet je door hun spot en hoon niet van je droom laten afhouden. Integendeel, doe iets met de kritiek en op naar de top!
Nummer twee - 'onwijs veel plezier': Neem de tijd om van je leven te genieten en plezier te hebben met de mensen van wie je houdt. Lach, heb lief, heb onwijs veel plezier en laat anderen delen in de vreugde. Ben je ervan overtuigd dat het leven een serieuze aangelegenheid is, wat moet de dood dan wel niet zijn! Wees in jouw gezegende leven serieus als dat nodig is, maar benut ook zo vaak mogelijk de gelegenheid om plezier te maken.

Nick Vujicic..  I love Nick Vujicic he's an awe inspiring man...... makes you think.....

Het is geen vanzelfsprekende weg die Nick zover brengt dat hij misschien wel meer dan anderen van het leven kan genieten. Een kindertijd waarin hij gepest werd, zelfmoord probeerde te plegen en tijden van depressie gingen eraan vooraf. Tot langzaam maar zeker tot hem doordringt dat God zijn leven wil gebruiken, door hem heen wil werken om wereldwijd mensen te bemoedigen. En dat heeft Hij mij ook door dit boek.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten