donderdag 31 mei 2018

'Eeuwige Hoop' van Billy Graham

Dagboeken zijn zo fijn! Ik lees de stukjes niet netjes op de dag zelf, maar pak het zomaar ergens op een moment op en heb zo even iets moois om over na te denken.

Van Ark Media, die nu samen met Royal Jongbloed werkt, kreeg ik dit prachtige dagboek als recensie-exemplaar van Billy Graham.


Een van de stukjes gaat over de laatste woorden van een christen, ik wil ze hier aan je meegeven:

Maarten Luther:
Onze God is de God die verlossing geeft. God is de Heer door wie wij aan de dood ontsnappen.'
John Knox:
'Leef in Christus, sterf in Christus, dan hoeft het vlees de dood niet te vrezen.'
John Wesley:
'Het beste van alles is dat God bij ons is.'
Richard Baxter:
'Ik heb pijn - maar ik heb vrede. Ik heb vrede.'
Vlak voordat Joseph Everett stierf, zei hij: 'Glorie! Glorie! Glorie!', en zo bleef hij de Heer 25 minuten lang loven en prijzen.

Billy Graham: 
'Mijn grootmoeder ging rechtop in haar bed zitten, glimlachte en zei: 'Ik zie Jezus en Hij heeft zijn hand naar mij uitgestoken. En daar is Ben en hij heeft allebei zijn ogen en allebei zijn benen weer.' (Ben, mijn grootvader, had een been en een oog verloren in de Slag bij Gettysburg.)
Billy Graham: 
'Mijn vader zat aan het sterfbed van een oude kruidenier uit Wales, die bij ons in de buurt woonde. Hij zei: 'Frank, hoor je die muziek? Zulke muziek heb ik nog nooit van mijn leven gehoord. De muzikanten, het koor, het engelengezang...' Op dat moment stierf hij.

Mooi om op deze manier even bezig te zijn met het laatste moment hier op aarde. Het maakt me nieuwsgierig en verlangend naar die andere kant!

In een ander stukje staat dit over D.L. Moody, een andere bekende evangelist:
'Toen hij besefte dat hij ging sterven, zei hij: 'De aarde trekt zich terug, de hemel gaat voor mij open.' Hij dacht dat hij droomde. Maar toen zei hij: 'Nee, dit is geen droom...het is prachtig, het is net een visioen. Als dit de dood is, is het iets geweldigs. God roept me, en ik moet gaan.'
Ooit zullen we het zelf gaan zien! Tot die tijd zal ik af en toe mijn dagboekjes pakken en fijn wat lezen, midden op de dag, misschien ook nog wel midden in de nacht en door deze stukjes een klein, heel klein glimpje opvangen...

Dit dagboek vind ik een extra fijn, omdat er zoveel persoonlijke ervaringen beschreven worden. Het staat vol van kostbare lessen voor het leven, geschreven door iemand die zo ontzettend lang met God geleefd heeft.


Billy Graham was een bekende Amerikaanse evangelist en schrijver. Hij overleed 21 februari 2018 op 99-jarige leeftijd.


2 opmerkingen: